Η Πανεπιστημίου όταν είχε φοίνικες και κάρα

Η οδός Πανεπιστημίου όταν είχε φοινικόδεντρα !

Μέσα από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της παλιάς Αθήνας έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε πώς ήταν τότε η πρωτεύουσα της Ελλάδας και βλέποντας εικόνες της εποχής μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες και στοιχεία για τη ζωή των Αθηναίων, τις συνήθειές τους και βεβαίως στοιχεία που σχετίζονται με την αρχιτεκτονική, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως το τραμ που έκανε τότε την εμφάνισή του και τόσα άλλα.

Πρόκειται για φωτογραφίες και στοιχεία θησαυρούς, που αποτελούν κομμάτι της ιστορίας μας. Η Πανεπιστημίου που όλοι έχουν περπατήσει, από το 1925 ήταν μια οδός διπλής κατεύθυνσης έως τη περίοδο μετά τον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο, με λεωφορειακές λωρίδες, φωτεινούς σηματοδότες σε κύριες διασταυρώσεις καθώς και φωτισμό, τα οποία εγκαταστάθηκαν κατά τη δεκαετία του 1950, όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε και πολλές κινηματογραφικές ταινίες.

Μέσα λοιπόν από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες, μπορούμε να δούμε κτήρια που δεν υπάρχουν πια, περιοχές που έχουν εντελώς τροποποιηθεί και δρόμους που έχουν αλλάξει ριζικά, ακόμη κατεύθυνση και όνομα, όπως η οδός Πανεπιστημίου. Ένας δρόμος που στις αρχές του αιώνα ήταν γεμάτος φοίνικες, όπως μαρτυρούν και οι φωτογραφίες της εποχής.

Ο δρόμος της Αθήνας που ήταν γεμάτος φοινικόδεντρα

Η Πανεπιστημίου ήταν κάποτε ένας μεγάλος δρόμος σαν επαρχιακός γεμάτος φοίνικες, ασφαλτοστρώθηκε το 1905 μαζί με την οδό Σταδίου και την αλλαγή όψης της πλατείας Συντάγματος και έχει μήκος 1,2 χλμ . Οι φωτογραφίες που έχουν σωθεί από τότε είναι τραβηγμένες περίπου το 1920. Μαζί με τα φοινικόδεντρα που υπήρχαν τότε, υπήρχαν και άλλα φυτά και δέντρα που έκαναν το κέντρο της Αθήνας πολύ διαφορετικό και σαφώς πιο πράσινο.

Επίσης στις φωτογραφίες διακρίνονται νεοκλασικά κτήρια που χάθηκαν στο χρόνο και αρκετά αρχιτεκτονικά αριστουργήματα που διασώζονται όπως το κτήριο της Τράπεζας της Ελλάδος, το Αρσάκειο αλλά και το Νομισματικό Μουσείο, όπου σπουδαίοι αρχιτέκτονες υπογράφουν αυτά τα πρωτοποριακά σχέδια για την εποχή. 

Φωτο:Dimorsitanos 

Η ονομασία του δρόμου προέρχεται από το Πανεπιστήμιο Αθηνών το ιστορικό κτήριο που οικοδομήθηκε το 1841. Η οδός στις 8 Σεπτεμβρίου 1945 μετονομάστηκε επισήμως σε «Ελευθερίου Βενιζέλου»  αλλά παραμένει γνωστή με την αρχική της ονομασία μέχρι και σήμερα.

Η κόκκινη γραμμή του Μετρό της Αθήνας βρίσκεται κάτω από αυτό το δρόμο και από το 1997 μέχρι το 2001 που διήρκησε η κατασκευή της απομακρύνθηκαν υπόγεια χώματα για να κατασκευαστούν οι σήραγγες, με αποτέλεσμα να προκληθεί μια τρύπα βάθους 22 μέτρων και να υποστεί καθίζηση τεσσάρων μέτρων το οδόστρωμα.